Mikael Mattsson
Yrket intresserade mig mycket och jag har haft fördelen att ha fått prova på det genom att segla som motorelev och el-elev på Stena Line. Min pappa är också sjöingenjör (inom Stena Line) och då får man ännu mera inblick i hur jobbet ser ut.
2. Vad har du gjort efter att du tagit examen?Efter skolan jobbade jag 2,5 månader på en segelyacht i Medelhavet. När jag fick ut min behörighet fick jag jobb som 2e fartygsingenjör ombord på Stena Nautica. Där jobbade jag i ca 9 månader och nu har jag börjat som projektansvarig på Ship Management.
3. Hur fick du ditt nuvarande jobb?Under min tid på Stena Nautica var jag aktiv med att rätta till och uppdatera jobb i vårt datorbaserade underhållsprogram AMOS. Jag hade en del kontakt med den ansvarige på kontoret och han frågade mig om jag kunde tänka mig att driva ett projekt under ett år.
4. Berätta om ditt nuvarande jobb!Är projektansvarig för Projekt Tillsyn vars uppgift är att i vårt datorbaserade underhållssystem AMOS, som vi har ombord på fartygen, organisera de kontroller som lagar och förordningar kräver. Den största nyttan har jag av den fartygsförlagda praktik som jag gjorde under utbildningen, totalt 10 månader. Det i kombination med den tid jag jobbade ombord gör att jag förstår hur vardagen ser ut ombord. I mitt huvudsakliga jobb (fartygsingenjör) kommer mycket av utbildningen in dagligen i och med att utbildningen är så anpassad efter yrket ombord.
5. Hur har du nytta av din utbildning i din nuvarande yrkesroll?Den största nyttan har jag av den fartygsförlagda praktik som jag gjorde under utbildningen, totalt 10 månader. Det i kombination med den tid jag jobbade ombord gör att jag förstår hur vardagen ser ut ombord. I mitt huvudsakliga jobb (fartygsingenjör) kommer mycket av utbildningen in dagligen i och med att utbildningen är så anpassad efter yrket ombord.
6. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?Som projektledare finns det två världar. Dels att sitta på kontoret och ha kontakt med fartygen och Sjöfartsverket som jag arbetar väldigt tätt med. Andra halvan av arbetstiden är jag runt på de olika fartygen och organiserar AMOS-systemen ombord. Här träffar jag mycket folk, får se olika typer av fartyg, utrustning och träffar på många olika filosofier på hur man ska göra. I rollen som fartygsingenjör ombord arbetar jag 12 timmars-vakter nere i maskinrummet. Vardagen av rutiner (kontrollera nivåer i tankar och annan utrustning, smörja och underhålla), manövrar (start och stopp av maskiner vid ankomst/ avgång) och även planerat underhåll som finns i vårt underhållssystem. Vi stänger också av tekniska system och utrustning som det skall göras underhåll på och startar upp desamma efter utfört underhåll. Efter en vakt blir det lite träning i gymmet ombord och sedan en dusch och middag.
7. Varför sökte du jobb på just ditt företag?Jag började med helg- och sommarjobb på Stena Scanrail och fastnade för jobbet ombord. Man jobbar rätt korta arbetspass (en eller två veckor) och är alltid i närheten av Göteborg. Stena Line är ett stort företag med många fartyg så att man kan variera sig.
8. Hur ser du på företaget idag till skillnad från innan du började ditt arbete?Jag har fått en bättre inblick i hur företaget är organiserat och vilka möjligheter som finns framförallt när jag har fått komma in och jobba på kontoret. Företaget är mycket större än bara fartygen och det finns stora möjligheter att jobba med annat än att vara ombordanställd.
9. Hur ser din framtid ut på företaget? Finns det några utvecklingsmöjligheter?Nu har jag en fot både ombord och iland så jag hoppas att kunna kombinera dessa på något sätt. Det finns som sagt mycket att välja på inom företaget från att arbeta med teknisk drift till att vara med och bygga nya fartyg.